دیدنی های مشهد
نوشته شده توسط : نیکنام

بوستان بابا قدرت مشهد

_بابا_قدرت_مشهد_1.jpg

بوستان بابا قدرت مشهد در انتهای بلوار فرودگاه مشهد واقع شده است. وسعت آن حدود بیست هکتار است و در سال 1380 شمسی افتتاح شده است. در سال‌های نخستین دهه 1340ش عملیات تاسیس جنگل‌های مصنوعی منطقه مزبور و متعاقب آن احداث فرودگاه مشهد آغاز گردید. همچنین از سال 1370ش این محدوده به عنوان کمپ زائر و تا پایان خرداد 1379 به عنوان ساختمان اداری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و سپس در سال 1380ش با انتقال این واحد اداری به مکانی دیگر به نام «بوستان بابا قدرت» جنبه عمومی یافت.
از امکانات این بوستان می توان به پارکینگ، محوطه بازی کودکان، مکان بازی‌های کامپیوتری، سرویس بهداشتی وغیره اشاره کرد. محوطه‌های گلکاری شده، چمن و درختزار ها گردشی به یاد ماندنی و خاطره انگیز را برای زائرین و گردشگران تور مشهد به یاد می گزارد.

 

_بابا_قدرت_مشهد_2.jpg

 

_بابا_قدرت_مشهد_3.jpg

 


حمام مهدی قلی بیگ مشهد

_مهدی_قلی_بیگ_مشهد_5.jpg

_مهدی_قلی_بیگ_مشهد_1.jpg

حمام مهدی قلی بیک مشهد در سال ۱۰۲۷ هجری قمری به دستور مهدی قلی بیک جانی قربانی؛ از بازماندگان خانواده امیر ارغون آقای اویرات و از امرای ترک خراسان که به عنوان میر آخور (رییس اصطبل شاهی) شاه عباس اول صفوی منصوب بوده است، ساخته شده و وقف ساحت مقدس امام رضا (ع) گردید. حمام مهدی قلی بیک در کنار مقبره امیر ملکشاه (مسجد شاه، مسجد هفتاد و دو تن) در ضلع بیرونی سردر غربی صحن جامع حرم  مطهر حضرت رضا (ع) قرار گرفته و از جهت دیگر، در خیابان اندرزگو (خسروی نو)، انتهای خیابان اندرزگو ۱۳ (بازار فرش فروش ها) واقع شده است. به علت همجواری حمام با بنای تاریخی مسجد شاه (مقبره امیر ملکشاه) و نیز نزدیک بودن به حرم امام رضا (ع)، قبلا به حمام شاه و پس از انقلاب به حمام رضوی شهرت داشته است.

ساختمان قدیمی این حمام که در داخل حرم امام رضا می باشد دارای قسمت های مختلفی می باشد که می توان به رختکن , شاه نشین , خزینه و  نمایشگاه عکس ,اتاق سماور , استخر و اتاق  پیرایش  اشاره کرد. این حمام در ابتدای بازار بزرگ جنب مسجد شاه قرار دارد و این اثر در تاریخ پنج اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این حمام متعلق به آقای مهدی قلی بیگ بوده است که این آقا یکی از پادشاهان خراسان در زمان صفویه بوده است. این مرد در زمان جنگ عثمانی ها با ایران در جنگ به عنوان تفنگچی بوده است. قلی بیگ تمام ثروت خود را وقف حرم امام رضا(ع) کرده است, قلی بیگ در قزوین فوت کرده و جنازه اور را به مشهد و حرم امام رضا(ع) دفن کرده اند.

 

_مهدی_قلی_بیگ_مشهد_4.jpg

 

_مهدی_قلی_بیگ_مشهد_2.jpg

 مطالب مرتبط :

تور مشهد زمستان 94

تور مشهد آذر 94

تور مشهد آبان 94

 





:: موضوعات مرتبط: تورمشهد , ,
:: برچسب‌ها: دیدنی های مشهد , زیباترین دیدنی های مشهد , بهترین دیدنی های مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: